پرولاپس دریچه میترال چه وقت نیاز به درمان دارد؟

افتادگی یا پرولاپس دریچه میترال نوعی اختلال در عملکرد دریچه میترال قلب است. لت‌ها زمانی که بزرگ می‌شوند به داخل دهلیز چپ کشیده می‌شوند که گاهی منجر به انقباض ناگهانی می‌شوند و موجب برگشت خون به دهلیز چپ می‌شوند.

پرولاپس دریچه میترال در برخی افراد ممکن است برگشت خون را همراه نداشته باشد یا ممکن است دارای پس‌زنی خفیف و شدیدی باشد.

پرولاپس دریچه میترال بسیار رایج است و 3 الی 5 درصد از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض چنین اختلالی قرار دارند. پرولاپس دریچه میترال در کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان دیده می‌شود.

آیا افتادگی دریچه میترال خطرناک است؟

در بسیاری از افراد پس‌زنی خون بسیار خفیف است و یا به‌طورکلی وجود ندارد. در این‌گونه موارد، پرولاپس دریچه میترال هیچ‌گونه جای نگرانی ندارد. درصد اندکی از افراد نیز دارای افتادگی شدید دریچه میترال هستند که باید درمان شوند.

علائم پرولاپس دریچه میترال چیست؟

پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال در بسیاری از افراد هیچ‌گونه علامت خاصی ندارد. در برخی افراد اما دارای علائم زیر است:

• تپش‌ قلب‌
  • درد قفسه سینه
  • سرگيجه‌
  • اضطراب

آریتمی قلبی پی وی سی

این علائم ارتباطی با میزان شدید بودن پرولاپس دریچه میترال ندارد. در مواقعی ممکن است علائم ذکرشده را اغلب تجربه کنید اما بر اساس گزارش آزمایش‌ها افتادگی دریچه میترال چندان شدید نباشد. اگرچه ممکن است این علائم باعث تشدید نگرانی شما شوند اما لازم به ذکر است که این علائم چندان خطرناک نیستند و حتی ممکن است هیچ‌گونه درمانی نیز نیاز نداشته باشد.

اگر فردی دچار پرولاپس دریچه میترال باشد؛ بیهوشی برایش خطرناک است؟

اگر همراه با نارسایی نباشد چه بیهوشی عمومی و چه موضعی مشکلی ندارد.

تشخیص پرولاپس دریچه میترال به چه شکل است؟

پرولاپس دریچه میترال اغلب از طریق انجام برخی فعالیت‌های فیزیکی روزمره شناسایی می‌گردد. پس‌زنی خون در پرولاپس دریچه میترال منجر به مورمور قلبی در زمان برگشت خون به دهلیز چپ می‌شود که صدای آن توسط پزشک قابل‌تشخیص است. برخی آزمایش‌ها که برای تشخیص افتادگی دریچه میترال به کار می‌رود عبارت‌اند از:

• اكوكارديوگرافى
  • اكوكارديوگرافى ترانسسوفاگیل
  • آنژیوگرام
  • اسکن رادیونوکلید
  • اِم آر آی

اکوی قلبی برای آریتمی

پرولاپس دریچه میترال چگونه درمان می‌شود؟

در بیشتر موارد پرولاپس دریچه میترال به کمک موارد زیر درمان می‌شود:

اطمینان بخشی

داشتن علائم پرولاپس دریچه میترال خود باعث افزایش نگرانی در مورد بیماری‌های قلبی و دریچه می‌شود. افتادگی دریچه میترال در بسیاری از افراد اما نیازمند پیشگیری از آندوکاردیت و مراجعه سالانه به پزشک است و هیچ‌گونه درمان بیشتری نیاز ندارد.

پیشگیری از آندوکاردیت

در صورتی ابتلا به پرولاپس دریچه میترال ممکن است در معرض اندک آندوکاردیت و التهاب‌هایی که موجب آسیب به دریچه قلب می‌شوند باشید اما بهتر است از رهنمودهای زیر غافل نشوید:

• در هنگام مراجعه به پزشک و دندان‌پزشک، وی را از بیماری قلبی خود آگاه کنید.
  • در صورت بیماری و داشتن برخی علائم از قبیل گلودرد، بدن‌درد و تب به پزشک مراجعه کنید. سرماخوردگی و آنفلوانزا نمی‌توانند موجب آندوکاردیت شوند اما عفونت می‌تواند برخی از این علائم را داشته باشد. ازاین‌رو برای اطمینان خاطر توصیه می‌شود به پزشک مراجعه کنید.
  • بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. به‌طورکلی سلامت دهان و دندان تأثیر به سزایی در کاهش خطر آندوکاردیت باکتریایی دارد. ازاین‌رو توصیه می‌شود بهداشت دهان و دندان را نادیده نگیرید.

مراجعه به پزشک

در هنگام مراجعه به پزشک عملکرد دریچه‌های قلب توسط وی کنترل می‌شود. تعداد دفعات مراجعه به‌صورت سالانه و در صورت تشخیص پزشک بیشتر خواهد بود.

در هنگام مراجعه به پزشک برخی بررسی‌های پزشکی توسط وی به عمل می‌آید. بررسی‌های تشخیصی نیز ممکن است در فواصل زمانی متعددی تکرار شود.

عمل جراحی قلب

معمولاً 10 الی 15 درصد از بیماران مبتلا به پرولاپس یا افتادگی دریچه میترال نیازمند عمل جراحی هستند. در این موارد عمل جراحی به‌منظور ترمیم دریچه میترال صورت می‌گیرد.

مطلب مرتبطجراحی تعویض و ترمیم دریچه قلب چگونه انجام می شود؟

دکتر کامران حسین زاده متخصص قلب و عروق و جراح قلب