فیلم کامل عمل قلب باز (+مدت زمان بیهوشی)

عمل قلب باز نوعی از جراحی است که بوسیله ی باز کردن سینه و جراحی بر روی ماهیچه ها، دریچه ها و یا شریان های قلب صورت می گیرد.

عمل قلب باز را می‌توان برای درمان بیماری‌ های قلبی به کار برد که این مورد توسط پزشک متخصص قلب و عروق تشخیص داده میشود. این عمل زمانی به بیمار پیشنهاد میشود که دیگر درمان ها از جمله: آنژیوگرافی و یا آنژیوپلاستی مفید نباشد.

بر اساس موسسه ملی قلب، ریه و خون(NHLBI)، پیوند شریان کرونری قلب، شایع ترین نوع جراحی قلب در بین بالغین است.

در حین این جراحی، یک شریان سالم قلبی به یک شریان مسدود شده پیوند زده میشود. این کار باعث میشود تا شریان های پیوند زده شده، خون تازه را به قلب وارد کنند.

عمل قلب باز بعضی اوقات با نام سابق جراحی قلب، نام برده میشود. امروزه، خیلی از عمل های جدید قلب بوسیله ی برش های کوچکی انجام میشوند. به همین دلیل واژه ی عمل قلب باز بعضی وقت ها گمراه کننده است.

چه زمانی عمل قلب باز لازم است؟

ممکن است عمل قلب باز به دلیل انجام پیوند شریان کرونری در کسانی که بیماری های قلبی کرونری دارند، صورت بگیرد.

بیماری قلبی کرونری زمانی صورت میگیرد که عروق خونی که خون را به قلب میرسانند، سخت و باریک شوند. به این اتفاق سخت شدگی شریان ها گفته میشود.

سخت شدگی زمانی اتفاق میوفتد که مواد چربی به فرم پلاک هایی به دیواره شریان های کرونری میچسبند. این پلاک ها شریانها را تنگ کرده و عبور خون از بین این عروق را دشوار میکنند. زمانی که خون رسانی به قلب دچار مشکل میشود ، ممکن است سکته ی قلبی رخ بدهد.

عمل قلب باز به دلایل زیر نیز انجام میشود:

• ترمیم یا جایگزین کردن دریچه های قلبی
  • ترمیم قسمت های آسیب دیده و یا غیر طبیعی قلب
  • قرار دادن دستگاه های کمک کننده به ضربان قلب
  • پیوند قلب

عمل قلب باز چگونه انجام میشود؟

بر اساس موسسه ملی سلامت ، یک پیوند شریان کرونری 4-6 ساعت طول میکشد. معمولا مراحل زیر انجام میشود:

• بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار میگیرد تا هیچ دردی را احساس نکند.
  • یک برش 20 تا 25 سانتیمتری بر روی قفسه سینه بوسیله جراح انجام میشود.
  • جراح یک برش طولی بر دنده های قفسه سینه ایجاد کرده تا به قلب دسترسی پیدا کند.
  • زمانی که قلب نمایان شد، به منظور آسان تر شدن جراحی ممکن است بیمار به یک دستگاه پمپ کننده ی قلبی-ریوی متصل شود، که این دستگاه باعث دور کردن جریان خون از قلب میشود.
  • جراح از یک شریان و یا ورید سالم برای ایجاد کردن یک مسیر فرعی برای عروق بسته شده استفاده میکند.
  • دنده های قفسه سینه بوسیله سیم مخصوصی بسته شده و در داخل بدن میمانند.
  • برش ایجاد شده بخیه زده میشود.

گاهی اوقات در کسانی که در معرض ریسک های زیادی هستند، مانند افراد با سن بالا،  بعد از برش دادن استخوان ها از مواد برای جایگزینی آن ها استفاده میشود، مانند تیتانیوم که بجای استخوان استفاده میشود.

عوارض عمل قلب باز

درد استخوان سینه پس از جراحی قلب یکی از عوارض عمل قلب است که پس از عمل قلب در ناحیه قفسه سینه تا حدی طبیعی است. معمولا این درد در دو هفته اول بیشتر است و با بستن حمایت کننده قفسه سینه
به آن کمک می شود.

احساس بیحسی و یا تیر کشیدن در نیمه چپ سینه بدلیل دستکاری حین عمل کرونری شایعتر است. چنانچه مدت طولانی درد باقی بماند، باید جوشخوردگی استخوان بررسی شود.

گاهی برخی سیم ها عامل ناراحتی هستند که می توان با یک عمل کوچک آن را خارج کرد.

خطرات عمل قلب باز

ریسک های  عمل قلب باز شامل:

• عفونت های قفسه ی صدری که در بین کسانی دیابت، چاقی مفرط و یا سابقه پیوند کرونری دارند بیشتر است.
  • سکته قلبی
  • ضربان های نامنظم قلب
  • نارسایی ریوی یا کلیوی
  • درد سینه و یا تب خفیف
  • از دست رفتن حافظه
  • ایجاد لخته در خون
  • از دست دادن خون
  • مشکلات تنفسی
  • ذات الریه

بر اساس دانشکده پزشکی شیکاگو، دستگاه پمپ کننده ی قلبی- ریوی با خیلی از ریسک های ایجاد شده رابطه دارد.

آمادگی لازم قبل از جراحی قلب باز

به پزشک خود تمامی داروهایی که مصرف می کنید، حتی قرص های خیلی پیش پا افتاده، ویتامین ها و یا دارو های گیاهی را اطلاع دهید. همچنین او را در جریان هرگونه بیماری، اعم از هرپس، آنفولانزا، تب، سرماخوردگی و … قرار دهید.

دو هفته قبل از جراحی، پزشک از شما میخواهد تا سیگار کشیدن را ترک کرده و از قرص های رقیق کننده خون مثل اسپرین، ایپوبروفن و ناپروکسن استفاده نکنید.

خیلی مهم است که درباره هرگونه مصرف الکل و یا مواد دیگر قبل از جراحی با پزشک خود صحبت کنید. روز قبل از جراحی برای جلوگیری از عفونت های سطحی ممکن است از شما خواسته شود تا خود را با صابون های مخصوصی شستشو دهید. همچنین بهتر است بعد از نیمه شب چیزی نخورید.

چه اتفاق هایی بعد از عمل می افتد؟

بعد از اینکه از جراحی بیدار شدید، 2 الی 3 لوله به سینه شما متصل خواهد بود. این لوله ها به منظور تخلیه هرگونه مایع اطراف قلب و ریه تعبیه شده است.

ممکن از سرم و سوند نیز برای کمک به ورود و خروج مواد داخل خون استفاده شود. شما احتمالا شب اول را در بخش مراقب های ویژه سپری خواهید کرد تا تمامی علائم حیاتی شما، به صورت منظم توسط پرستار های بخش رصد شود. بعد از آن، 3 الی 7 روز بعد را در اتاق های معمولی خواهید گذراند.

مراقبت های بعد از عمل قلب باز

مراقبت از زخم ایجاد شده خیلی مهم است. محل برش داده شده را گرم و خشک نگه دارید و دستان خود را قبل و بعد از تماس با آن حتما شست و شو دهید.

اگر محل زخم در حال بهبود یافتن است و هیچ گونه ترشحی ندارد، شما میتوانید حمام کنید. البته دوش گرفتن شما نباید با آب خیلی داغ و یا بیشتر از 10 دقیقه طول بکشد.

از برخورد مستقیم آب نیز جلوگیری کنید. به صورت مداوم زخم را برای جلوگیری از ایجاد عفونت معاینه کنید، علائم عفونت شامل:

• افزایش ترشحات و یا باز شدن زخم
  • قرمزی اطراف برش
  • گرمی در قسمت برش

قلب دردکنترل درد

کنترل درد از اهمیت زیادی برخوردار است، به این دلیل که در سرعت بهبودی و نیز کاهش پیچیدگی های پس از جراحی مانند لخته شدن خون و ذات الریه تاثیر زیادی دارد.

ممکن است شما مشکلاتی از قبیل درد عضلانی، گلو درد، درد در قسمت برش داده شده و یا درد در قسمت جایگذاری شده ی لوله ها تجربه کنید. قطعا پزشک شما مسکن هایی برای کنترل این درد ها در هنگام فعالیت های بدنی و یا قبل از خواب تجویز خواهد کرد.

داشتن خواب کافی

خیلی از بیمار ها پس از عمل قلب باز برای خوابیدن با مشکل مواجه میشوند. داشتن خواب کافی خیلی مهم است. برای این کار شما میتوانید کار های زیر را انجام دهید:

• مسکن های درد خود را نیم ساعت قبل از خوابیدن مصرف کنید.
  • بالشت هارا طوری قرار دهید تا از کشیدگی عضلات و ایجاد درد جلوگیری شود.
  • از مصرف کافئین، مخصوصا در عصر، بپرهیزید.

پس از جراحی خیلی از افراد از کاهش عملکردهای مغزی خود شکایت دارند. البته هنوز هیچ گونه ارتباطی بین این مشکلات و جراحی اتفاق افتاده، ثابت نشده و ممکن است به علت افزایش سن صورت بگیرند. در صورت ایجاد اضطراب و افسردگی میتوان به یک مشاور مراجعه کرد.

توانبخشی

خیلی از افرادی که تحت پیوند شریان کرونری قرار میگیرند، پس از مدتی به منظور مقابله با ریسک فاکتور ها و خیلی از مشکلات دیگر از قبیل اضطراب و افسردگی، به موسسه های بازپروری و توانبخشی معرفی میشوند.

حراحی باز قلب

مدت زمان بیهوشی بعد از عمل قلب باز

بیهوشی یا همان به خواب رفتن در حقیقت بسیار عمیق تر از خواب است و بهتر است از دست رفتن هوشیاری نام گیرد. با توجه به عملی که قرار است بر روی قلب انجام شود ممکن است تا چندین ساعت به طول انجامد.

با توجه به پیشرفت زیادیکه در بیهوشی قلب شدهچنانچه مشکلات نظیر کم بودن گردش خون مغز و تنگی عروق گردن نباشد جای نگرانی نیست.حتی در برخی موارد به دلیل پایداری طولانی تر هم می شود.

بیماران پیش از جراحی باید پزشکان را از هر گونه داروی مصرفی و مواد مخدر که عادتا استفاده می شود با خبر کنند.

نگاه بلند مدت به عمل قلب باز

انتظار بهبودی تدریجی داشته باشید. ممکن است 6 هفته طول بکشد تا شما حس بهتر بودن داشته باشید. یا ممکن است تا 6 ماه طول بکشد تا از منفعت های جراحی سود ببرید. به هرحال دورانداز این جراحی برای بیشتر مردم خوب است و پیوندها ممکن است تا سال ها به کار خود ادامه دهند.

با این وجود، این جراحی از انسداد رگ های دیگر در آینده جلوگیری نخواهد کرد، پس بهتر است سلامتی خود را بوسیله ی کارهای زیر افزایش دهید:

• مصرف رژیم غذایی سالم
  • عدم مصرف غذاهای مملو از نمک، چربی و قند