علائم و روش درمانی تومور قلبی

به هر نوع رشد غیر طبیعی در اندام بدن تومور میگویند که ممکن است سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشند. در ادامه به بررسی تومور قلبی و روش های درمتنی آن می پردازیم.

تومور های بدخیم رشد سریعی داشته و زودتر به دیگر اعضای بدن انتشار میابند، اما تومور های خوش خیم رشد آهسته ای داشته و اغلب بی ضرر هستند که این به مکان آنها نیز بستگی دارد.

تومورهایی که منشا اولیه آن ها قلب است، تومور اولیه گفته میشود که بسیار نادر بوده و از هر 2000 نفر، تنها یک نفر به آن مبتلا می شود. به تومور هایی که از دیگر اندام بدن سرچشمه میگیرند و به قلب منتشر میشوند تومورهای ثانویه میگویند.

تومور اولیه ی غیرسرطانی قلب (میکسوما) معمولا در قسمت فوقانی بطن چپ به وجود می آیند و بیشتر در زنان شایع است. تومورهای سرطانی که در اثر مصرف تنباکو به وجود می آیند، علت اصلی مرگ در اثر سرطان ها هستند.

ضربان قلب

زمان مراجعه به پزشک

اگر علائم زیر را مشاهده کردید برای ارزیابی بیشتر به پزشک خود مراجعه کنید. علائم تومور اولیه قلبی معمولا با تغییر حالت بدن به وجود می آیند و عبارتند از:

• تپش قلب با افزایش ضربان قلب
  • غش کردن، احساس سبکی سر و سرگیجه
  • مشکل در نفس کشیدن در هنگام دراز کشیدن و یا خوابیدن
  • درد قفسه سینه یا احساس فشردگی قفسه سینه

بعضی از علائم کلی ممکن است علائم اندوکاردیت را تقلید کنند و عبارتند از:

• تب یا سرفه
  • از دست دادن وزن
  • درد مفاصل
  • تغییر رنگ انگشتان و کبود شدن آنها در هنگام فشار دادن
  • قاشقی شدن ناخن ها و بزرگ شدن انگشتان
  • ورم پا، مچ پا و شکم

ممکن است تومور قلبی علائمی نداشته باشد. اما در مواردی علائم ممکن است خفیف تا شدید باشند. اغلب علائم تومور قلبی ناگهانی بوده و مانند دیگر بیماری های قلبی است.

علل تومور قلبی

تومور قلبی علت های مختلفی دارد ولی در کل، میتوان علل زیر را دلیل ظهور آن دانست.

• اختلال در تقسیم سلولی
  • ضعف سیستم ایمنی، که نمیتواند بی نظمی های سلولی را که منجر به تشکیل تومر میشوند، شناسایی کند و آن ها را از بین ببرد.
  • همچنین تحت اشعه قرار گرفتن، بعضی ویروس ها، در معرض نور شدید خورشید قرار گرفتن، تنباکو، قارچ های سمی و بنزن نیز میتوانند باعث تومور شوند.
  •  10 درصد تومور های اولیه ی قلبی ارثی هستند.

ترک سیگار

پیشگیری از تومور قلبی

با اجتناب از چیزهایی که باعث تومور میشوند، خطر ابتلا به تومور میتواند کمتر شود. سیگار نکشید و تحت هیچ شرایطی از تنباکو استفاده نکنید. از نوشیدن الکل بپرهیزید و از تابش بیش از حد نور خورشید دوری کنید.

غربالگری سرطان، میتواند تومور را در مراحل اولیه شناسایی کند. این تست های غربالگری شامل ماموگرافی برای سرطان پستان، پاپ اسمیر برای سرطان دهانه ی رحم و کولونوسکوپی برای سرطان کولون می باشند.

هر چه تومور زودتر تشخیص داده شود احتمال موفقیت در درمان آن بیشتر میشود. اگر از اعضای خانواده ی کسی با تومور اولیه قلبی تشخیص داده شود، باید سایر اعضا غربالگری شوند، زیرا این تومور ممکن است ارثی باشد.

تشخیص تومور قلبی

به دلیل نادر بودن و شباهت علائم این بیماری با سایر بیماری ها و مشکلات قلبی، اغلب تشخیص تومور قلبی مشکل است.

افرادی که در دیگر اعضای بدنشان تومور دارند در صورت مواجع شدن مشکل در عملکرد قلب، باید برای تومور قلبی ثانویه، ارزیابی شوند.

اگر در کسی مشکلات قلبی یا شک به تومور قلبی وجود داشته باشد باید یک یا چند تا از تست های زیر  را انجام دهد.

• آزمایش خون
  • عکس قفسه سینه
  • اکوکاردیوگرام، اکو به معنای امواج فراصوتی است که برای مشاهده ی حرکات قلب یا حفرات آن استفاده میشود.
  • نوار قلب که برای مشاهده ی ریتم غیر طبیعی قلب استفاده میشود.
  • کاتتریزاسیون قلبی که برای تشخیص انواع تومور استفاده میشود.
  • MRI قلبی که اطلاعات کاملتری را برای بررسی به پزشک میدهد.
  • توموگرافی CT یا CAT  که به دنبال بافت های غیر طبیعی میگردد.
  • آنژیوگرافی قلب که اغلب استفاده نمیشود ،اما میتواند نمای کلی توموری که در عکس قفسه ی سینه مشخص شده را نشان دهد.

درمان تومور قلبی

جراحی تومور اولیه ی غیر سرطانی قلب گزینه ای مناسب برای از بین بردن آن است، که نتیجه خوبی هم  در پی دارد.

سایر جراحی های قلبی ممکن است برای بهبود عملکرد قلب در تومور های اولیه ی غیر سرطانی با سایز بزرگ مناسب باشند.

تومور های اولیه ی سرطانی باید با شیمی درمانی و رادیوتراپی درمان شوند و امکان جراحی در آنها وجود ندارد.

بعضی اوقات داروها به پریکارد قلب (لایه ی پوشاننده قلب) تزریق میشوند تا رشد تومور را کند کنند، با این روش درمان موفق، معمولا نادر است.

دکتر کامران حسین زاده متخصص قلب و عروق و جراح قلب