علائم سکته قلبی را بهتر بشناسیم

سکته یا حمله ى قلبی زمانی رخ مى دهد که ناگهان جریان خون به بخشی از عضله ى قلب قطع شود. بیشتر حملات قلبی ناشی از بیماری هاى  قلبی عروقی است.سکته قلبی تهدید کننده ى زندگی است.

علائم حمله قلبی

علائم سکته قلبی در افراد مختلف متفاوت است. شایع ترین نشانه ها و علائم سکته قلبی عبارتند از:

۱- درد و ناراحتی در قفسه سینه که ناگهانى اتفاق می افتد و از بین نمی رود. درد ممکن است به بازوی چپ یا راست یا به گردن، فک، پشت و معده انتشار یابد. برای برخی افراد درد و یا تنگی شدید است، در حالی که افراد دیگر فقط کمى احساس ناراحتی می کنند.

۲- هم چنین ممکن است احساس خستگی مفرط، تعریق، سرگیجه یا تنگى نفس نیز داشته باشید. ممکن است سکته ى قلبی بدون درد قفسه سینه کلاسیک رخ دهد که بیشتر در سالمندان، زنان، یا افرادی که مبتلا به دیابت هستند شایع است زیرا این شرایط می توانند آسیب عصبی ایجاد کنند که بر احساس درد شما تأثیر بگذارند.

در طی سکته ى قلبی خطر ایجاد اَرِست قلبى  ( توقف ناگهانى قلب ) نیز وجود دارد که پمپاژ خون و تنفس طبیعی قلب متوقف می شود.

تفاوت بین سکته قلبی و اَرِست قلبى چیست؟

سکته ى قلبی زمانی است که یکی از عروق کرونر مسدود می شود. به عضله ى قلب خون کافى و حیاتی نمى رسد و اگر درمان نشود، عضله شروع به مردن خواهد کرد زیرا اکسیژن کافی به آن نمى رسد. اگر دچار سکته ى قلبی شوید، هوشیار مى مانید.

اَرِست قلبی زمانی است که پمپاز خون و تنفس طبیعى قلب متوقف می شود . اگر دچار اَرست قلبى شوید از هوش خواهید رفت و نیاز به احیا خواهید داشت.

تفاوت ایست قلبی و سکته قلبی

درخواست کمک پزشکی را به تاخیر نیاندازید.

اکثر خانم ها پس از تجربه ى اولین علائم سکته ى قلبی، بیشتر صبر می کنند تا به اورژانس مراجعه کنند. این کار ممکن است به این دلیل باشد که احساس علائم در خانم ها کم تر است و آن ها تمایلی به ایجاد سر و صدا ندارند، یا  اگر نمی خواهند شرمنده شوند ( اگر معلوم شود وضعیت آن ها جدی نیست ) .

به طور متوسط ​​۳ زن در هر ساعت از سکته ى  قلبی می میرند. تاخیر در رسیدن به اورژانس می تواند به طور چشمگیری شانس بقا را کاهش دهد.

اگر احساس سکته ى قلبى کردم مى توانم یک آسپرین مصرف کنم؟

اگر احساس سکته ى قلبى دارید اولین کارى که باید انجام دهید تماس براى فرستادن آمبولانس یا مراجعه ى فورى به اورژانس است .

مصرف آسپرین

سپس تا زمانى که آمبولانس برسد باید بنشینید و آرام باشید. هرگز براى گشتن دنبال آسپرین بلند نشوید . این کار ممکن است فشار اضافى بر قلب وارد کند. یک قرص آسپرین (۳۰۰ میلی گرم) اگر به راحتی در دسترس بود را مصرف کنید، مگر اینکه به آسپرین حساسیت داشته باشید یا پزشک مصرف آن را برایتان منع کرده باشد .

علل سکته قلبی

بیشتر سکته هاى قلبی زمانی اتفاق مى افتند که قطر داخل یک یا چند عروق کرونر به علت افزایش تدریجی رسوبات چربی به نام آتروما کاهش یابد.

اگر قطعه ای از این ماده ى چربی کنده شود، یک لخته خون ایجاد می شود تا آسیب به دیواره شریانی را بهبود بخشد. این لخته خون می تواند عروق کرونر شما را مسدود کند، و باعث شود به بخشی از عضله ى قلب خون و اکسیژن  نرسد . این پروسه یک سکته ى قلبی است.

به سکته ى قلبی ، سندرم حاد کرونری، انفارکتوس میوکارد ( اِم آى ) یا ترومبوز کرونری نیز مى گویند . سایر علل سکته ى قلبى که نادر هستند شامل  انسداد خود به خودى شریان کرونری است که در آن یک یا چند عروق کرونر پاره می شوند.

سکته ى قلبی چگونه تشخیص داده می شود؟

تیم آمبولانس یا اورژانس از شما  الکتروکاردیوگرام ( نوار قلب ) مى گیرند تا متوجه شوند که آیا علائم شما به علت سکته ى  قلبی است یا خیر. این کار باید به سرعت انجام شود تا انتقال شما به بیمارستان تاخیر نداشته باشد.

تست شامل قرار دادن تکه های کوچک چسبنده به نام الکترود بر روی دست ها، پاها و قفسه سینه است. این الکترود ها توسط سیم به یک ماشین متصل می شوند که ضربان های الکتریکی قلب شما را ثبت می کند. پزشکان امداد می توانند از تغییرات خاصی که در نتایج الکتروکاردیوگرافی شما دیده می شود، تشخیص دهند که دچار سکته ى قلبی شده اید یا خیر.

اگر الکتروکاردیوگرام قطعی نباشد، ممکن است نیاز به آزمایش های بیشتری برای تشخیص سکته ى قلبی داشته باشید.

چه درمانی برای سکته قلبی لازم است؟

در صورت تشخیص سکته ى قلبی، باید در اسرع وقت درمان شوید. درمان اولیه برای رسیدن جریان خون به بخش آسیب دیده ى عضله ى قلب می تواند جان شنا را نجات دهد و میزان آسیب دائمی به عضله ى قلب خود را محدود کند.

بسیاری از افراد مبتلا به سکته ى قلبی نیاز به درمان اورژانسى دارند تا انسداد عروق کرونر را از بین ببرند. هم چنین ممکن است نیاز به یک درمان به نام آنژیوپلاستی اولیه داشته باشید . این روش برای باز کردن مجدد عروق کرونر مسدود شده است و معمولا شامل قرار دادن یک یا چند استنت برای کمک به باز نگه داشتن شریان تنگ شده است.

آنژیو

یا ممکن است برایتان دارو هاى ترومبولیتیک تجویز شود تا لخته ى خونى که باعث انسداد عروق کرونر شده است را حل کند.

در برخی از انواع سکته هاى قلبی براى فرد هیچ یک از این دو روش تجویز نمى شود ، زیرا ممکن است برایش امن نباشند .

شما معمولا به مدت دو تا پنج روز بسته به نوع درمان و میزان بهبودى در بیمارستان بسترى مى مانید.

پس از سکته قلبى چه اتفاقی برای قلب رخ می دهد؟

سکته ى قلبی می تواند یک تجربه ترسناک باشد و می تواند مدتى طول بکشد تا متوجه شوید که چه اتفاقى افتاده است . طبیعی است که در مورد بهبودى و آینده ى خود نگران باشید.

بسیاری از افراد به طور کامل بهبود می یابند و ظرف چند ماه می توانند به فعالیت های عادی خود بازگردند. بعضی افراد ممکن است قادر به انجام کارهاى قبلى با شدت قبلى نباشند ، اما مراجعه به توانبخشی قلب، شانس خود را برای رساندن حداکثر به حالت عادی افزایش می دهید.

آیا دوباره اتفاق خواهد افتاد؟

تجربه ى یک سکته ى قلبی خطر ایجاد دوباره ى آن را افزایش می دهد، اما این خطر با درمان صحیح کاهش می یابد. و اگر داروهایی را که پزشک برای شما تجویز کرده است به طور منظم مصرف کنید و یک شیوه ى زندگی سالم داشته باشید، می توانید به میزان قابل توجهی خطر بروز مجدد آن را کاهش دهید.

پیشگیری از سکته قلبی

داشتن شیوه ى زندگی سالم می تواند به شما در پیشگیری از بیماری هاى قلبی عروقی و سکته ى قلبی کمک کند.

عوامل بسیار زیادى در شیوه ى زندگی وجود دارند که می تواند احتمال ابتلا به بیماری هاى قلبی عروقی را افزایش دهند ، شامل:

# فشار خون بالا

# چربى خون بالا

# دیابت

# سیگار کشیدن

# وزن بالا

# عدم فعالیت و تحرک

# بررسى سلامتى

اگر ۴۰ تا ۷۴ سال دارید، باید از پزشک یا پرستار خود بخواهید سلامت قلبتان را برای ارزیابی خطر ابتلا به حمله قلبی در ۱۰ سال آینده بررسى کند.

شناسایی و کنترل یک بیماری مانند فشار خون بالا یا کلسترول بالا می تواند خطر ابتلا به سکته ى قلبی را در آینده کاهش دهد. اگر سابقه خانوادگی بیمار یهای قلبی عروقی دارید، به پزشک یا پرستار خود اطلاع دهید. تصور می شود که سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی  دارید اگر :

۱- پدر یا برادر شما زیر ۵۵ سال بودند که بیمارى قلبى عروقى براى آن ها تشخیص داده شد.

۲- مادر یا خواهر شما زیر ۶۵ سال سن داشتند که بیمارى قلبى عروقى براى آن ها تشخیص داده شد.

هورمون های زنانه ممکن است خان ها را در سال های قبل از یائسگی از بروز بیماری های قلبی و عروقی محافظت کنند. پس از یائسگی، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی افزایش می یابد و همچنان با افزایش سن افزایش پیدا می کند.

توانبخشی قلب

پس از سکته ى قلبی معمولا به خدمات توانبخشی قلب برای مشاوره تخصصی، حمایت و فعالیت بدنی ارجاع داده مى شوید، اگر یکی از این مراکز در منطقه ى شما موجود باشد.

توانبخشی قلب ترکیبی از ورزش، آموزش، آرامش و پشتیبانی روانی است. هدف از آن این است که به شما کمک کند تا بهبود یابید و به تا جایى که ممکن است زندگی خود را ادامه دهید.