علائم و درمان آنوریسم آئورت شکمی

زمانی که دیواره ی عروق خونی تضعیف می شوند، بعضی اوقات یک گشادشدگی بالون مانند ایجاد می شود که به آن آنوریسم میگویند.

این اتفاق اغلب در آئورت شکمی به وجود می آید، رگ اصلی ای که خون را به پای شما می رساند.  آنوریسم آئورت شکمی 15 علت مرگ در کشور و دهمین علت مرگ در آقایان بالای 55 سال است.

آنوریسم زمینه ی خانوادگی دارد. اگر یکی از بستگان  درجه اول شما مبتلا به آنوریسم آئورت شکمی باشد، شما 12 برابر بیشتر احتمال ابتلا به آنوریسم آئورت دارید. کسانی که درحال درمان آنوریستم آئورت هستند، 15-25 درصد یکی از بستگان درجه یکشان به این بیماری مبتلا است.

علائم آنوریسم آئورت شکمی

• ممکن است چیزی وجود نداشته باشد.

در بیشتر افراد، آنوریستم آئورت شکمی علائمی ایجاد نکرده و زمانی کشف میشوند که فرد برای مشکل پزشکی دیگری درحال ارزیابی میباشد.

• درد ناگهانی و شدید شکم یا کمر

اگر شما سابقه ی خانوداگی آنوریسم آئورت شکمی دارید و یک درد ناگهانی و شدید در شکم یا کمرتان احساس کردید، با اورژانس تماس بگیرید. این علامت ممکن است نشان دهنده ی ابتلای شما به آنوریسم آئورت باشد، حتی ممکن است این آنوریسم در حال گسستن باشد.

درد شکم در بیمارن آنوریسم

• درد، پوست تغییر رنگ داده، زخم روی پا و انگشتان پا

درصد کمی از بیماران آنوریسم آئورت شکمی این علائم را تجربه میکنند، درست زمانی که پلاک یا یک لخته ی خونی از دیگر نقاط بدن به سمت پا یا انگشتان پا میرود.

علت ها

عوامل تعددی باعث ایجاد این حالت میشوند:

• بعضی از عفونت ها که سبب تعضیف دیواره ی شریان آئورت میشوند.
  • مردان بالای 60 سال، سیگاری، سفید پوست و هرکسی که یکی از بستگان درجه یک او به آنوریستم آئورت مبتلا شده باشد در خطر بیشتری برای ابتلا به آنوریسم آئورت شکمی قرار دارد.
  • سن (مردان بالای 50 و خانم ها بالای 60 سال) و سابقه ی تصلب شرایین، فشار خون بالا، کسترول بالا، بیماری قلبی یا عروق خونی محیطی و استفاده کنندگان تنباکو با خطر ابتلا به آنورسیم مرتبط هستند.
  • دیگر عوامل محتمل که با آنوریسم آئورت مرتبط هستند شامل پارگی در دیواره ی شریان ها، عفونت و بیماری مادرزادی بافت همبند میباشند.

• ممکن است نیاز باشد تا به یک جراح عروق مراجعه کنید.

اکثر آنوریسم های آئورت سبب ایجاد علائمی نمیشوند به همین دلیل تصادفی تشخیص داده خواهند شد، مثلا در طی یک ارزیابی پزشکی برای مشکلی دیگر. اگر شما مبتلا بودید، به یک جراح عروق مراجعه کنید.

• ممکن است نیاز باشد که از شما تصویربرداری شود.

سونوگرافی شکم یک آزمایش بدون درد، مقرون به صرفه و بی خطر بوده و اغلب این آزمایش برای غربالگری و اندازه ی گیری آنوریسم آئورت شکمی استفاده میشود.

• سی تی آنژیوگرافی (CTA)

برای اندازه گیری، محل و میزان تاثیر آنوریسم آئورت استفاده میشود. این مطالعه نیازمند قرارگیری در معرض اشعه ی رادیواکتیو و تزریق درون وریدی ماده ی حاجب میباشد. هرچند این آزمایش اطلاعات آناتومیک آنوریسم را به جراح میدهد تا او بهترین گزینه ی درمانی را انتخاب کند.

درمان به اندازه ی آنوریسم بستگی دارد.

– آنوریسم آئورت شکمی کوچک

• خطر کمی برای پاره شدن وجود دارد، اما باید در نظر گرفته شود.
  • مهم است که هر 6-12 ماه یک سونوگرافی انجام شود تا رشد و خطر پارگی آنوریسم به دقت مشاهده گردد.
  • تغیرات سبک زندگی و استفاده از دارو میتواند برای کنترل فشارخون مفید باشد.
  • اگر سیگار میکشید، از جراح خود بخواهید تا به شما در ایجاد یک برنامه ی ترک سیگار کمک کند.
  • ورزش روزانه نیز کمک کننده خواهد بود.

– آنوریسم بزرگتر

بزرگ شدگی سریع و آنوریسم هایی که باعث علائم شده اند معمولا درمان میشوند.

1- جراحی باز برای قراردادن بافت پروتزی انجام میشود.

• جراح عروق از طریق ایجاد یک برش در شکم به برآمدگی ایجاد شده در شریان آئورت شما دسترسی پیدا میکند.
  • بیشتر بیماران 4-10 روز در بیمارستان میمانند. ممکن است زمان بهبودی تا 3 ماه برسد.

2- درمان آنوریسم از طریق ورید ها (EVAR) یک درمان با تهاجم کمتر است.

نحوه عمل آنوریسم آئورت شکمی

دو برش کوچک در ناحیه ی کشاله ی ران ایجاد میشود. به کمک عکسبردرادی اشعه ی X جراح عروق یک دستگاه ظریف را به درون شریان وارد میکند. این دستگاه برای تقویت دیواره ی عروق استفاده میشود و باعث جلوگیری از آنوریسم میشود.

بیشتر بیماران 1-3 روز در بیمارستان میمانند. بهبودی بعد از عمل کوتاه تر از جراجی باز است.

سالم بمانید.

• سابقه ی خانوادگی خود را بدانید و آن را با دیگران در میان بگذارید. اگر شما با آنوریسم آئورت شکمی تشخیص داده شدید، به بستگان درجه ی یک خود در مورد خطر افزایش یافته شان آموزش دهید.
  • اگر سیگار میکشید، با پزشک خود برای طراحی یک برنامه ی ترک سیگار مشورت کنید.
  • از یک رژیم غذایی سالم و کم نمک استفاده کنید.
  • وزن خود را متناسب نگه دارید.
  • منظم ورزش کنید.
  • فشارخون و کلسترول خون خود را به طور منظم کنترل کنید.
  • از پزشک خود بخواهید فشار خون، غلظت خون و کلسترول خون شما ارزیابی کند و آیا دارو مصرف کنید یا خیر.