آئورت و بیماری های آئورتی

آئورت، بزرگ‌ ترین سرخرگ است که خون را از قلب به دیگر قسمت های بدن انتقال می ‌دهد. عرض سرخرگ آئورت بیش از 2.5 سانت بوده و در بعضی قسمت ها دارای سه لایه داخلی میانی و لایه خارجی است.

در صورت بروز مشکل برای آئورت، سلامت قلب و کلیه منابع خونی بدن به خطر می ‌افتد.

بروز اختلالات آئورتی

آنوریسم آئورت شکمیبروز هرگونه مشکل برای سرخرگ آئورت می تواند به سرعت منجر به مشکلات جدی تر شود. این مشکلات شامل موارد زیر می ‌شود:

• آنوریسم آئورتی
  • دیسِکشن آئورتی

آنوریسم آئورتی چیست؟

آنوریسم آئورتی، ضعف و تورم در قسمتی از دیواره آئورت است که احتمال بروز آن در هر قسمت از آئورت وجود دارد. مشکلات ناشی از آنوریسم آئورتی به دو صورت اتفاق می ‌افتد:

1) راپچر

ناحیه متورم شده ممکن است باعث ایجاد شکاف و درنهایت نشت‌ خون از رگ به داخل بدن شود که به آن راپچر میگویند.

2) دیسِکشن

خونی که از طریق آئورت پمپاژ می ‌شود میتواند لایه های مختلف دیواره سرخرگ را شکافته، باعث تجمع خون در این فضاها و همچنین ایجاد شکاف های بیشتر شود.

علائم بیماری های آئورتی

به طور کلی علائمی از قبیل دردهای قفسه سینه و فک مربوط به حملات قلبی می ‌شود اما تیر کشیدن ناگهانی درد، غش و ضعف، مشکل در تنفس و حتی گاهی ضعف ناگهانی در یک طرف بدن نیز از علائم ناشی از مشکلات آئورت محسوب می ‌شود. از آنجا که طول سرخرگ آئورت از بالای قلب تا زیر ناف می‌ رسد، لذا درد های شدید ناشی از مشکلات آئورت ممکن است در هر قسمتی از آن بروز کند. علاوه بر این سرد و مرطوب بودن دست ها، تهوع و استفراغ و حتی تشنج نیز از دیگر علائم راپچر است.

آنوریسم و دیسکشن آئورتی از جمله موارد اورژانسی بسیار خطرناک است که برای درمان آن باید به سرعت اقدام نمود.

درمان آنوریسم و دیسکشن آئورتی

به طور کلی دو روش اصلی برای درمان آنوریسم و دیسکشن آئورتی وجود دارد که عبارت‌اند از:

عمل جراحی: که به منظور ترمیم و تعویض قسمت آسیب آئورت انجام می ‌شود.

دکتر کامران حسین زاده دارای سابقه طولانی در جراحی بیماران دچار آنوریسم آئورت  و یا پروسه های مربوط به آن هستند.

برای پرسش از  پزشک بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید و برای دریافت شماره تماس و آدرس  مطب به صفحه تماس با دکتر بروید.

نحوه عمل آنوریسم آئورت شکمی

دارو: به منظور کاهش فشار خون و خطرات ناشی از راپچر مصرف می ‌شود. مصرف دارو در موارد اورژانسی، به عنوان گزینه درمانی نمی تواند محسوب شود اما همان ‌طور که گفته شد برای جلوگیری از خطرات ناشی از راپچر و شکاف میتواند مورد استفاده قرار بگیرد.

آمار مربوط به آنوریسم و دیسکشن آئورتی

بر اساس آمار سالانه منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها، آنوریسم آئورتی عامل اصلی 9,846 مرگ و از عوامل دخیل در مرگ 16,147 نفر در ایالت متحده آمریکا بوده است.

# خطرات

مردان حدود دو سوم از افراد مبتلا به آنوریسم آئورتی را تشکیل می ‌دهند. علاوه بر سن، عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی که تأثیر بسیاری در ابتلا به آنوریسم آئورتی دارد، موارد ذیل نیز می ‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به آنوریسم آئورتی شوند:

# فشار خون بالا

افزایش فشار خون میتواند باعث تضعیف دیواره عروق شود.

# عوامل ژنتیکی

مانند سندرم مارفان

# کلسترول بالا و آترواسكلروز

تجمع پلاک خونی باعث افزایش التهاب در داخل و اطراف آئورت و دیگر عروق می ‌شود.

# تورم عروقی

مواردی مانند تصادف با ماشین، برخی بیماری ها از جمله آسیب هایی هستند که می ‌توانند سبب تورم عروق شوند.

# مصرف دخانیات

افراد سیگاری 3 الی 5 برابر بیشتر از افراد معمولی، در معرض خطر ابتلا به آنوریسم آئورتی قرار دارند.

آزمایش

مردان سیگاری 65 الی 75 ساله باید به منظور تشخیص آنوریسم آئورتی برای آزمایش ‌های تشخیصی اقدام نمایند، هرچند هیچ گونه علائمی از این اختلال در ایشان دیده نشود.

افراد مبتلا به بیماری های قلبی و آئورتی از طریق رعایت زیر می ‌توانند علائم ناشی از بیماری خود را کنترل نمایند:

• گزارش فوری هرگونه علائم بیماری به پزشک
  • چک آپ منظم