انواع کاردیومیوپاتی و عوارض خطرساز آن

کاردیومیوپاتی یکی از بیماری های عضله ی قلب است که کار پمپ کردن خون قلب به بقیه ی بدن را سخت می کند. کاردیومیوپاتی میتواند منجر به نارسایی قلبی شود.

انواع اصلی کاردیومیوپاتی شامل کاردیومیوپاتی دیلاته (متسع شده)، هایپرتروفی و رسترکتیو می باشد. درمان که ممکن است شامل داروها، دستگاه های ایمپلنت با جراحی یا در موارد شدید پیوند قلب باشد، به نوع کاردیومیوپاتی ای که به آن مبتلا هستید و شدت وخیمی آن بستگی دارد.

علائم کاردیومیوپاتی

ممکن است در مراحل ابتدایی کاردیومیوپاتی علائم و نشانه هایی وجود نداشته باشد، اما با پیشرفته شدن مشکل، معمولا علائم و نشانه ها ظهور می یابند، این علائم شامل موارد زیر هستند:

• تنگی نفس با فعالیت یا حتی در هنگام استراحت
  • تورم پاها، مچ پا و ساق پا
  • متورم شدن شکم در اثر تجمع مایع
  • سرفه در هنگام دراز کشیدن
  • احساس تپش قلب، سریع بودن ضربان قلب و محکم تپیدن قلب
  • ناراحتی در قفسه ی سینه یا فشار در آن
  • سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن

علائم و نشانه ها بدون درمان بدتر خواهند شد. در بعضی از افراد، بیماری به سرعت بدتر (وخیم تر) میشود، در بقیه ی موارد، ممکن است برای مدت ها بدتر نشود.

مراقبت بعد از عمل قلب باز

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر یک یا چند مورد از علائم کاردیومیوپاتی را تجربه کردید به پزشک مراجعه کنید. اگر به شدت در تنفس مشکل داشتید، غش کردید، یا درد قفسه ی سینه داشتید که برای بیشتر از چند دقیقه ادامه داشت با اورژانس تماس بگیرید.

به این دلیل که بعضی از انواع کاردیومیوپاتی میتوانند وراثتی باشند، اگر شما دچار این بیماری باشید، ممکن است پزشک شما دیگر اعضای خانواده تان را ارزیابی کند.

علت

اغلب علت این بیماری ناشناخته است. در بعضی از افراد، کاردیومیوپاتی در اثر یک بیماری دیگر ایجاد شده (اکتسابی) یا از والدین به ارث رسیده است (وراثتی).

عواملی که در ابتلا به کاردیومیوپاتی موثر هستند شامل موارد زیر هستند:

• فشارخون طولانی مدت
  • آسیب به بافت قلب به دلیل حمله قلبی
  • بالا بودن ضربان قلب مزمن
  • مشکلات دریچه ی قلبی
  • اختلال های متابولیک، مانند چاقی، بیماری های تیروئیدی یا دیابت
  • کمبود بعضی از ویتامین های ضروری یا مواد معدنی مانند تیامین (ویتامین ب1)
  • عوارض بارداری
  • نوشیدن مقدار زیادی الکل در طی سال های طولانی
  • استفاده از کوکائین، آمفتامین یا استروئید های آنابولیک
  • استفاده از بعضی داروهای شیمی درمانی یا رادیوتراپی برای درمان سرطان
  • عفونت های خاص، مخصوصا آن هایی که قلب را ملتهب میکنند.
  • تجمع آهن در عضله ی قلبی (هماکروماتوزیس)
  • یک بیماری که باعث التهاب شده و میتواند سبب رشد توده های سلولی در قلب و اندام های دیگر شود(سارکوئیدوز)
  • یک اختلال که باعث تجمع غیرطبیعی پروتئین ها میشود (آمیلوئیدوز)
  • اختلالات بافت همبند

انواع کاردیومیوپاتی

انواع کاردیومیوپاتی شامل موارد زیر میشوند:

1) کاردیومیوپاتی دیلاته

در این نوع کاردیومیوپاتی، توانایی پمپ کردن خون در حفره ی اصلی قلب –بطن چپ- در اثر متسع شدن آن (دیلاته شدن) ناکارآمد خواهد شد و نمیتواند خون را به خوبی به بیرون از قلب پمپ کند.

گرچه این نوع کاردیومیوپاتی میتواند در تمام سنین روی دهد، اما بیشتر در افراد میانسال روی میدهد و همچنین مردان بیشتر دچار آن میشوند. شایع ترین علت ایجاد آن بیماری های شریان کروناری و حمله ی قلبی میباشد.

2) کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک

این نوع شامل ضخیم شدن غیرطبیعی عضله ی قلب میشود، که به صورت خاصی روی عضله ی حفره ی اصلی پمپ کننده ی قلب تاثیر می گذارد (بطن چپ). ضخیم شدن عضله ی قلب میتواند عملکرد مناسب قلب را سخت تر کند.

کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک میتواند در هر سنی ایجاد شود، اما اگر در سنین کودکی ایجاد شود شدیدتر خواهد بود. بیشتر افرادی که دچار این نوع کاردیومیوپاتی میشوند یک سابقه ی خانوادگی از این بیماری دارند، و بعضی از موتاسیون های ژنی (جهش ها) با کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک در ارتباط هستند.

3) کاردیومیوپاتی رسترکتیو

در این نوع، عضله ی قلبی سفت و محکم (کم تر شدن خاصیت ارتجاعی آن) میشود، پس نمی تواند متسع شود و بین تپش های قلبی خون گیری کند. این ناشایع ترین کاردیومیوپاتی میباشد که در هر سنی میتواند ایجاد شود، اما بیشتر در افراد مسن ایجاد میشود.

کاردیومیوپاتی رسترکتیو میتواند بدون علت شناخته شده ای ایجاد شود (ایدیوپاتیک)، یا به علت یک بیماری که در جای دیگری از بدن وجود دارد قلب درگیر شود، مانند زمانی که آهن در عضله ی قلبی تجمع می یابد (هماکروماتوز).

4) دیسپلازی آریتموژنیک بطن راست

در این نوع از کاردیومیوپاتی، عضلات حفره ی تحتانی راست قلب (بطن راست) با یک بافت اسکار جایگزین میشود، چیزی که میتواند باعث مشکلات ریتم قلبی شود. این بیماری اغلب در اثر جهش های ژنی ایجاد میشود.

5) کاردیومیوپاتی طبقه بندی نشده

انواع دیگر کاردیومیوپاتی در این دسته قرار میگیرند.

عوامل خطرزا

عوامل بسیاری وجود دارند که میتوانند خطر ابتلای شما به کاردیومیوپاتی را افزایش دهند، شامل:

• سابقه ی خانوادگی کاردیومیوپاتی، نارسایی قلب و ایست ناگهانی قلب
  • فشار خون طولانی مدت
  • بیماری هایی که روی قلب اثر میگذارند، مانند حمله ی قلبی در گذشته، بیماری های شریان کروناری، یا عفونت در قلب (کاردیومیوپاتی ایسکمیک)
  • چاقی، چیزی که کار قلب را سخت میکند
  • استفاده ی طولانی مدت از الکل (سومصرف)
  • استفاده از مواد مخدر، مانند کوکائین، آمفتامین و استروئید های آنابولیک
  • بعضی داروهای خاص شیمی درمانی و رادیوتراپی برای درمان سرطان
  • بیماری های خاص، مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، یا یک اختلال که باعث شود بدن مقدار زیادی آهن ذخیره کند (هماکروماتوز)
  • دیگر بیماری هایی که میتوانند روی قلب تاثیر بگذارند، مانند بیماری ای که باعث تجمع غیرطبیعی پروتئین ها میشود (آمیلوئیدوز)، بیماری ای که باعث التهاب شده و میتواند سبب رشد توده های سلولی در قلب و اندام های دیگر شود (سارکوئیدوز)، یا اختلالات بافت همبند

عوارض بیماری

کاردیومیوپاتی میتواند منجربه دیگر بیماری های قلبی شود، مانند:

نارسایی قلب

قلب شما نمیتواند خون کافی را برای برطرف کردن نیازهای بدنتان پمپ کند. اگر درمان نشود، نارسایی قلبی میتواند تهدید کننده ی حیات باشد.

لخته ی خون

به این دلیل که قلب شما نمی تواند خون را کارآمد پمپ کند، ممکن است در خونتان لخته ی خون ایجاد شود. اگر لخته ی خون وارد گردش خون شما شود، میتواند جریان خون به دیگر اندام ها را مسدود کند، مانند قلب یا مغز.

مشکلات دریچه ای قلب

به دلیل این که کاردیومیوپاتی باعث بزرگ شدن قلب میشود، ممکن است دریچه های قلبی به درستی بسته نشوند. این موضوع میتواند باعث برگشت جریان خون شود.

ایست قلبی و مرگ ناگهانی

این بیماری میتواند منجر به ریتم غیرطبیعی قلب شود. این ریتم غیرطبیعی قلب میتواند باعث غش کردن، یا در بعضی موارد در صورت قطع تپش موثر قلب باعث مرگ ناگهانی شود.

پیشگیری

در خیلی از موارد، شما نمی توانید از این بیماری پیشگیری کنید. اگر سابقه ی خانوداگی از این مشکل دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

شما میتوانید شانس ابتلای خود به کاردیومیوپاتی یا دیگر بیماری های قلبی را با سبک زندگی سالم برای قلب و انجام تغییرات زیر در شیوه ی زندگی خود را کاهش دهید:

• خودداری از استفاده ی الکل و کوکائین
  • کنترل فشار خون، کلسترول بالا و دیابت
  • خوردن وعده های غذایی سالم
  • ورزش منظم
  • خوابیدن به اندازه ی کافی
  • کاهش نگرانی های خود
پیشنهاد پزشک:  برای اطلاع از بهترین روش های تشخیص و درمان کاردیومیوپاتی روی اینجا کلیک کنید.

Review Date
Reviewed Item