بهترین راه های تشخیص و درمان کاردیومیوپاتی(پمپاژ ضعیف قلب)

کاردیومیوپاتی یک بیماری است که کار پمپ کردن خون به بقیه ی بدن را سخت می کند. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع این بیماری می تواند عوارض خطرناکی چون نارسایی قلبی را به همراه داشته باشد.

در مقاله قبل درباره انواع، علائم و علل کاردیومیوپاتی صحبت شد. در ادامه قصد داریم به روش های تشخیص و درمان این بیماری بپردازیم.

تشخیص کاردیومیوپاتی

برای تشخیص کاردیومیوپاتی پزشک یک معاینه ی جسمانی انجام خواهد داد، یک سابقه ی پزشکی شخصی و خانوادگی میگیرد و از شما میپرسد که چه زمانی علائمتان ایجاد می شوند. برای مثال، آیا ورزش باعث شروع علائمتان میشود یا خیر. اگر پزشکتان گمان کند که شما دچار کاردیومیوپاتی هستید، ممکن است نیاز باشد که چندین آزمایش انجام دهید تا مشکل شما تشخیص داده شود، مانند:

1) عکس اشعه ی ایکس قفسه ی سینه (CXR)

تصویری از قلب شما که نشان می دهد قلبتان بزرگ شده است یا خیر.

اکوی قلبی برای آریتمی

2) اکوکاردیوگرام

این آزمایش با استفاده از امواج صوتی یک تصویر از قلب شما ایجاد میکند، تصویری که اندازه و حرکات قلب در هنگام تپش را نشان می دهد. این آزمایش دریچه های قلبی شما را ارزیابی میکند و به پزشک شما کمک میکند تا علت ایجاد علائمتان را دریابد.

3) نوارقلب (ECG)

در این آزمایش غیر تهاجمی، الکترود هایی روی پوست شما متصل میشوند تا ایمپالس های الکتریکی قلب شما را اندازه گیری کنند. نوارقلب میتواند اختلالات فعالیت الکتریکی قلب را نشان دهد، چیزی که میتواند منجر به ریتم قلبی غیر طبیعی و آسیب دیدگی ناحیه ای شود.

4) تست ورزش

ریتم قلبی شما، فشار خون و تنفستان در هنگام پیاده روی بر روی تردمیل پایش خواهند شد. پزشک این آزمایش را توصیه می کند تا علائم را ارزیابی کند، ظرفیت ورزشی شما را بررسی کند و بررسی کند که آیا ورزش ریتم غیر طبیعی قلب شما را تحریک می کند یا خیر.

5) کاتترگذاری قلب (آنژیوگرافی)

یک لوله ی نازک (کاتتر) در کشاله ی ران شما وارد خواهد شد و از طریق عروق خونی شما به قلبتان وارد می شود. ممکن است پزشک یک نمونه ی کوچک (بیوپسی) از قلب شما برای بررسی های آزمایشگاهی بگیرد. فشار درون حفرات قلب شما میتواند اندازه گیری شود تا مشاهده شود که چه مقدار نیرو برای پمپ کردن خون توسط قلب وارد میشود.
ممکن است پزشک نوعی رنگ به درون عروق خونی شما تزریق کند تا در روی تصویر اشعه ی ایکس آن را مشاهده کند (آنژیوگرافی قلب). این آزمایش برای آن انجام میشود تا مطمئن شوند انسدادی در عروق خونی شما وجود نداشته باشد.

6) ام آر آی قلبی

در این آزمایش با استفاده از میدان مغناطیسی و امواج رادیویی از قلب شما تصویری ایجاد میشود. ام آر آی قلبی ممکن است در کنار اکوکاردیوگرافی استفاده شود، به خصوص اگر تصویری که از اکوکاردیوگرافی تهیه شده است برای تشخیص قطعی کمک کننده نباشد.

7) سی تی اسکن قلبی

شما روی یک میز و درون یک دستگاه دونات مانند دراز میکشید. تابنده ی اشعه ایکس درون دستگاه قرار دارد و در اطراف شما میچرخد و تصاویر مختلفی از قلب و قفسه ی سینه میگیرد تا اندازه ی قلب و عملکرد دریچه های قلبی شما را ارزیابی کند.

8) آزمایش خون

آزمایش های خون متفاوتی ممکن است انجام شوند، شامل آن هایی که کلیه های شما، عملکرد تیروئید و کبد و مقدار آهن خون شما را بررسی میکنند.

آزمایش خونی وجود دارد که میتواند BNP شما را اندازه گیری کند، پروتئینی که در قلب شما تولید میشود. ممکن است مقدار خونی BNP شما در هنگام نارسایس قلب، که یکی از عوارض شایع کاردیومیوپاتی است، افزایش یابد.

9) آزمایش ژنتیک یا غربالگری

کاردیومیوپاتی ممکن است وراثتی باشد. برای آزمایش ژنتیک با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است پزشکتان برای اعضای درجه اول خانوده ی شما غربالگری یا آزمایش ژنتیک درخواست کند.

درمان کاردیومیوپاتی

هدف از درمان کاردیومیوپاتی مدیریت علائم و نشانه های شما، جلوگیری از بدتر شدن مشکلتان و کاهش خطر عوارض در شما می باشد. درمان بر اساس آن که شما کدام نوع کاردیومیوپاتی را دارید انجام میشود.

1) داروها

ممکن است پزشک برای بهبود توانایی پمپ کردن قلب شما، بهبود جریان خونتان، کاهش فشار خون، آرام کردن ریتم قلبی شما، حذف تجمع مایع اضافی از بدنتان و پیشگیری از تشکیل لخته ی خون داروهایی تجویز کند.

قبل از مصرف هر کدام از این داروها با پزشک خود در مورد عوارض جانبی آن ها صحبت کنید.

2) دستگاه های ایمپلنت با جراحی

انواع مختلف دستگاه ها میتوانند در قلب شما قرار داده شوند تا عملکرد آن را بهبود ببخشند و علائم شما را از بین ببرند، مانند:

# کاردیوورتر

دفیبریلاتور قابل کاشت (ICD). این دستگاه عملکرد قلب شما را پایش میکند و در زمان نیاز برای کنترل ریتم های غیر طبیعی قلب شوک الکتریکی تولید می کند. این دستگاه کاردیومیوپاتی را درمان نمیکند، اما آن را تحت مراقبت دارد و ریتم های غیر طبیعی را کنترل میکند که یکی از عوارض جانبی خطرناک این بیماری می باشد.

# دستگاه کمک بطنی (VAD)

این دستگاه به گردش خون قلب شما کمک می کند. این دستگاه معمولا بعد از این که درمان های کم تهاجم تر موفق نبودند استفاده می شود. همچنین میتواند به عنوان درمان طولانی مدت یا کوتاه مدت در زمان انتظار برای پیوند قلب انجام شود.

# ضربان ساز

این دستگاه کوچک زیر پوست و در قفسه ی سینه یا شکم قرار داده میشود و با استفاده از ایمپالس های الکتریکی ریتم قلب را کنترل میکند.

3) فرآیند های غیر جراحی

فرآیند های دیگری که برای درمان کاردیومیوپاتی یا آریتمی استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند:

# تخریب سپتوم

قسمت کوچکی از عضله ی قلبی ضخیم شده با استفاده از تزریق الکل از طریق یک لوله ی نازک و دراز (کاتتر) به درون شریانی که آن ناحیه را خونرسانی میکند، تخریب میشود. این کار به خون اجازه میدهد که در آن ناحیه جریان پیدا کند.

# ابلیشن با امواج

برای درمان ریتم غیر طبیعی قلب، پزشک از طریق عروق خونی یک لوله ی بلند و انعطاف پذیر (کاتتر) را به قلب شما میفرستد. الکترودی که در راس کاتتر قرار دارد به یک نقطه ی کوچک از بافت غیر طبیعی قلب که باعث ریتم غیر طبیعی شده است انرژی وارد میکند تا به آن صدمه بزند.

4) جراحی

انواع جراحی که برای درمان کاردیومیوپاتی استفاده میشوند شامل موارد زیر هستند:

# سپتال میوکتومی

در این جراحی قلب باز، جراح قسمتی از عضله ی دیواره قلبی (سپتوم) که دو بطن قلبی را از هم جدا میکند و ضخیم شده است را برمی دارد. برداشت قسمتی از عضله ی قلبی جریان خون قلبی را بهبود می بخشد و نارسایی دریچه ی میترال را کاهش میدهد.

# پیوند قلب

اگر دارو ها و درمان های دیگر برای شما موثر نباشند و به مرحله ی انتهایی نارسایی قلب رسیده باشید ممکن است برای پیوند قلب کاندید شوید.

5) سبک زندگی و درمان های خانگی

این تغییرات در سبک زندگی میتوانند به مدیریت علائمتان کمک کنند:

• ترک سیگار
  • اگر چاق هستید وزنتان را کم کنید.
  • رژیم غذایی سالم، شامل مقدار زیادی میوه جات، سبزی جات و دانه های کامل
  • کاهش نمک غذایتان و رساندن آن به مقدار 1500 میلی گرم در روز
  • ورزش بیشتر بعد از صحبت با پزشکتان که چه ورزشی برای شما مناسب است.
  • ترک الکل یا کاهش بسیار زیاد مصرف آن. به خصوص در بعضی از انواع کاردیومیوپاتی از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • سعی در کنترل هیجان ها
  • خوابیدن به اندازه ی کافی
  • مصرف دارو ها دقیقا به صورتی که پزشکتان توصیه کرده است
  • رفتن نزد پزشک برای پیگیری های منظم

آماده شدن برای مراجعه به پزشک

اگر فکر میکنید ممکن است کاردیومیوپاتی داشته باشید، یا اگر به دلیل سابقه ی خانوادگی در مورد آن نگران هستید، به پزشک خانوادگی خود مراجعه کنید. پزشکتان ممکن است شما را به یک متخصص قلب ارجاع دهد.

در اینجا به شما اطلاعاتی می دهیم تا برای مراجعه به پزشک آماده شوید:

چه کاری میتوانم انجام دهم؟

از محدودیت های قبل از مراجعه به پزشک آگاه باشید. وقتی می خواهید به پزشک مراجعه کنید، بپرسید که آیا چیزی هست که قبل از آن باید انجام داده باشید، مانند محدودیت های تغذیه ای.

یک لیست تهیه کنید:

• علائمی که دارید، شامل هر چیزی که حتی با کاردیومیواتی بی ارتباط باشد، و زمان شروع آن ها
  • اطلاعات شخصی مهم، شامل سابقه ی خانوادگی کاردیومیوپاتی، بیماری های قلبی، سکته ی مغزی، فشار خون بالا یا دیابت، یا هر نگرانی بزرگ یا تغییر بزرگ اخیر.
  • تمام داروها، ویتامین یا مکمل هایی که مصرف میکنید و مقدار آن ها
  • سوال هایی که میخواهید از پزشکتان بپرسید.

در صورت امکان یکی از دوستان یا اعضای خانواده تان را با خود ببرید تا برای یادآوری اطلاعاتی که پزشک به شما میدهد به شما کمک کند.

برای کاردیومیوپاتی سوال های مهمی که میتوانید از پزشک خود بپرسید شامل موارد زیر هستند:

• احتمالا دلیل اصلی علائم من چه چیزی است؟
  • علت های احتمالی دیگر چه چیزی هستند؟
  • چه آزمایش هایی نیاز است که انجام دهم؟
  • چه گزینه های درمان برای من در دسترس هستند، و چه درمانی را شما برای من توصیه میکنید؟
  • چند مدت یک بار باید پیگیری کنم؟
  • آیا باید به اعضای خانواده ام اطلاع دهم که برای کاردیومیوپاتی غربالگری شوند؟
  • من بیماری دیگری دارم. چگونه هر دو مشکل را با هم مدیریت کنم؟

در پرسیدن دیگر سوالاتی که دارید راحت باشید.

از پزشک خود چه انتظاری داشته باشم؟

پزشک ممکن است سوالات زیر را از شما بپرسد:

• آیا همیشه علائم را دارید، یا علائم بعضی اوقات وجود دارند و بعضی اوقات نیستند؟
  • آیا علائم شما جدی (شدید) هستند؟
  • آیا چیزی هست که علائم شما را بهتر کنند؟
  • آیا چیزی هست که علائم شما را بدتر کند؟