عمل بستن سوراخ قلب + هزینه

خیلی از سوراخ های قلبی نیازمند درمان نیستند، اما بعضی از آن ها نیاز به عمل بستن سوراخ قلب. آن ها اغلب در نوزادی و یا در کودکی ترمیم می شوند.

در صورتی که مشکلی پیش بیاید، بزگسالانی که درون قلبشان سوراخ وجود دارد درمان می شوند.

درمانی که برای کودک انجام میشود بستگی به نوع، محل و اندازه ی سوراخ دارد. عوامل دیگر شامل سن کودک شما، جثه و سلامت کلی او هستند.

درمان نقص سپتوم دهلیزی(ASD)

اگر کودکی دچار نقص سپتوم دهلیزی (ASD) باشد، بررسی های معمول نیاز هستند تا ببینند آیا خود به خود بسته میشود یا خیر؟ حدود نصف نقص سپتوم های دهلیزی با گذشت زمان خود به خود بسته میشوند، و حدود 20 درصد آن ها در طی سال اول زندگی بسته خواهند شد.

پزشک کودکتان به شما اطلاع می دهد که چند وقت یک بار باید کودک شما بررسی شود. برای این مشکل بررسی های مکرر نیاز نیست.

اگر نقص سپتوم دهلیزی نیازمند درمان باشد، فرآیند جراحی یا وابسته به کاتتر برای عمل بستن سوراخ قلب استفاده میشوند. پزشک اغلب تصمیم عمل بستن سوراخ قلب(ASD) را برای کسانی می گیرد که اندازه ی این سوراخ در سن 2 تا 5 سالگی کودک متوسط یا بزرگ مانده باشد.

جراحی بسته قلب

# فرآیند وابسته به کاتتر

تا اولیل دهه ی 1980، جراحی باز روش معمول برای درمان تمام ASD ها بود. اکنون، با پیشرفت پزشکی، پزشک میتواند با استفاده از فرآیند وابسته به کاتتر، ASD نوع سکندوم را ببندد. این نوع متداول ترین نوع ASD است.

قبل از عمل وابسته به کاتتر، به کودک شما دارویی می دهند و او به خواب می رود، پس هیچ دردی احساس نخواهد کرد. بعد از آن، پزشک کاتتری (یک لوله ی نازک و انعطاف پذیر) را به وریدی در ناحیه کشاله ی ران او وارد میکند. پزشک کاتتر را به سمت سپتوم قلبی می فرستد. قطعه ای که از دو صفحه ی کوچک تشکیل شده یا شبیه چتر است به کاتتر متصل شده است.

وقتی کاتتر به سپتوم رسید، این قطعه از کاتتر جدا میشود. این قطعه جایگذاری میشود درنتیجه سوراخ بین دو دهلیز را می بندد. این قطعه در همان جا میماند و کاتتر از بدن خارج میشود.

طی شش ماه، بافت طبیعی در اطراف و روی این قطعه رشد خواهد کرد. نیازی نیست این قطعه با رشد کودک جایگزین شود.

پزشک با استفاده از اکوکاردیوگرافی، اکو ای از طریق مری و آنژیوگرافی کروناری کاتتر را به سمت قلب می فرستد و سوراخ را می بندد. اکو از طریق مری نوع خاصی اکوکاردیوگرافی است که از طریق مری تصاویری از قلب می گیرد. مری لوله ای است که از دهان به معده متصل میشود.

فرآیند وابسته به کاتتر در مقایسه با جراحی برای بیمار خیلی آسان تر است. در این روش فقط نیاز به یک برش کوچک روی پوست محل ورود کاتتر است. این به معنی بهبودی سریع تر و آسان تر است.

دورنمای این روش برای کودکانی که آن را انجام می دهند بسیار خوب است. بسته شدن این نقص در 9 نفر از هر 10 نفر با موفقیت و بدون مشکل، چشم گیر است. ندرتا، این نقص برای درمان با کاتتر بسیار وسیع است و نیاز به جراحی دارد.

# جراحی

معمولا برای ترمیم ASD های نوع پرایمم و سینوس و نوزوس جراحی قلب باز انجام میشود. قبل از جراحی، به کودک شما دارویی داده میشود تا به خواب برود و دردی احساس نکند.

بعد از آن، جراح برای رسیدن به ASD برشی در قفسه ی سینه ایجاد میکند. جراح قلب با استفاده از یک وصله (Patch) سوراخ را می پوشاند. یک دستگاه بای پس قلبی-ریوی در هنگام جراحی استفاده میشود، پس امکان باز شدن قلب وجود دارد. این ماشین کار پمپاژ قلب را انجام می دهد و خون را به بیرون قلب می فرستند.

دورنمای جراحی ASD برای کودکانی که این عمل بر روی آن ها انجام می شود بسیار خوب است. به صورت میانگین، کودکان قبل از ترخیص 3 تا 4 روز در بیمارستان خواهند ماند. عوارض مانند خون ریزی و عفونت خیلی نادر هستند.

در بعضی از کودکان، ممکن است لایه ی خارجی قلب دچار التهاب شود. این مشکل به اسم پریکاردیت شناخته میشود. در هفته های بعد از جراحی، این التهاب باعث تجمع مایع در اطراف قلب میشود. معمولا داروها میتوانند این مشکل را درمان کنند.

وقتی کودک شما در بیمارستان بستری است، داروهای که برای کاهش درد و اضطراب برای او نیاز هستند به او داده میشوند. پزشک و پرستاری که در بیمارستان هستند به شما می آموزند که چگونه در خانه از کودکتان مراقبت کنید.

VSD

درمان نقص سپتوم بطنی (VSD)

پزشک ممکن است کودکی که دچار نقص سپتوم بطنی (VSD) میباشد و علائمی از نارسایی قلبی ندارد را زیرنظر بگیرد. این به معنی بررسی های منظم و آزمایش هایی برای تعیین تغییرات نقص سپتوم، به معنی بسته شدن خود به خودی یا کوچک شدن آن است.

درنهایت بیشتر از نصف VSD ها معمولا قبل از مدرسه رفتن کودک خود به خود برطرف میشوند. پزشکتان به شما خواهد گفت که کودکتان هر چند وقت یک بار باید بررسی شود. بررسی ممکن است بین یک بار در ماه تا یک بار در سال یا دو سال باشد.

اگر VSD نیازمند درمان بود، گزینه های درمانی آن شمال تغدیه ی اضافی و جراحی برای بستن VSD هستند. همچنین پزشک میتواند برای بستن VSD از فرآیند وابسته به کاتتر استفاده کند. پزشک ممکن است درصورتی که جراحی ممکن نباشد یا عملکرد نداشته باشد از این روش استفاده کند. برای یافتن خطرات و فواید فرآیند وابسته به کاتتر برای درمان VSD نیاز به پژوهش های بیشتری است.

# مکمل غذایی برای نوزادان دچار VSD

بعضی از نوزادانی که دچار VSD هستند آنگونه که لازم است رشد نمیکنند و وزن نمی گیرند. این نوزادان معمولا:

• یک VSD بزرگ دارند
  • خیلی زود متولد شده اند
  • به راحتی هنگام شیرخواری خسته میشوند

پزشک معمولا تغذیه ی اضافی و تغذیه ی ویژه ای برای این کودکان توصیه میکند. این تغذیه دارای ویژگی کالری بالا و مکمل های شیرمادر هستند که به کودکان نیازمند تغذیه ی اضافی داده میشوند.

بعضی از نوزادان نیازمند خوردن از راه لوله هستند. یک لوله ی کوچک از طریق دهانشان به معده ی آن ها وارد میشود. و غذا از طریق این لوله به آن ها داده میشود.

خوردن از طریق لوله میتواند به خوردن از طریق شیشه شیر نوزاد اضافه، یا جایگزین آن شود. این درمان معمولا کوتاه مدت است، زیرا VSD ای که علائم داشته باشد نیازمند عمل بستن سوراخ قلب است.

VSD

# عمل بستن سوراخ قلب VSD

بیشتر پزشکان برای VSD های بزرگی که علائم ایجاد میکنند، روی دریچه ی آئورت آن ها تاثیر میگذارد یا بعد از 1 سالگی نوزاد خود به خود بسته نمیشوند، انجام عمل بستن سوراخ قلب را توصیه میکنند. در شرایط زیر ممکن است جراحی زوتر نیاز شود:

• نوزاد وزنش اضافه نشود
  • برای مدیریت بعضی از علائم نارسایی قلبی نوزاد نیاز به دارو باشد

ندرتا، VSD های متوسط که باعث بزرگ شدن حفره های قلبی میشوند بعد از نوزادی با استفاده از جراحی درمان خواهند شد. با این حال، بیشتر VSD های که نیازمند جراحی هستند در سال اول زندگی ترمیم میشوند. پزشک برای بستن VSD از جراحی قلب باز و وصله (Patch) استفاده میکند.

هزینه عمل بستن سوراخ قلب

در بیمارستان بقیه الله و جماران تقریبا یک میلیون تومان با بیمه مکمل و تامین اجتماعی است. در  بیمارستان محب مهر ۸ میلیون با همین شرایط است و در بیمارستان تریتا حدود ۱۵میلیون است.

توجه داشته باشید هزینه ها تقریبی است .