نارسایی قلبی | علائم، تشخیص، درمان

نارسایی قلبی به این معناست که قلب توانایی پمپاژ خون کافی به اعضای بدن را ندارد. نارسایی قلبی به معنای ایست قلبی نیست اما به این معناست که قلب جهت کمک به بهبود عملکرد خود به مقداری حمایت نیاز دارد.

نارسایی قلبی وضعیتی طولانی مدت است که اغلب با گذشت زمان بدتر می شود. این وضعیت درمانی ندارد اما بسیاری از افراد با مداخلات و تغیر در سبک زندگی می توانند کیفیت زندگی خوبی داشته باشند. این وضعیت می تواند در هر سنی بروز دهد اما بیشترین شیوع را در افراد مسن تر دارد.

علائم نارسایی قلبی

علائم اصلی نارسایی قلبی عبارتند از:

• تنگی نفس در هنگام فعالیت یا استراحت
  • تورم پا، مچ پا، شکم و اطراف ناحیه ی پایینی کمر
  • احساس خستگی یا ضعف غیر عادی

سرفه بعد از عمل قلب باز

علائم می توانند در اثر ناتوانی قلب در پمپاژ کافی خون به اعضای بدن بروز دهند. این وضعیت می تواند سبب ایجاد تجمعی از مایعی شود که به درون ریه ها پس زده می شود و سبب تنگی نفس می شود. همچنین از آنجایی که قلب به درستی پمپاژ نمی کند می تواند سبب احتباس مایع شود که منجر به تورم ریه، مچ پا، پا یا قسمت پایین کمر یا شکم شود. از آنجایی که قلب قادر به رساندن خون و اکسیژن کافی به عضلات بدن نیست فرد ممکن است به شدت احساس خستگی کند. در صورت مشاهده ی هر کدام از این علائم با پزشک خود ملاقات کنید.

چه چیزی سبب نارسایی قلبی می شود؟

دلایل فراوانی برای ایجاد نارسایی قلبی وجود دارند. نارسایی قلبی می تواند ناگهانی یا به آرامی و در طول چند ماه یا چند سال رخ دهد.

شایعترین علل نارسایی قلبی عبارتند از:

حمله قلبی: حمله قلبی می تواند سبب آسیبی طولانی مدت به قلب شود که کفایت عملکرد قلب را تحت تاثیر قرار می دهد.

فشار خون بالا: فشار خون بالا می تواند فشاری مضاعف بر روی قلب وارد کند که با گذشت زمان می تواند به نارسایی قلبی منجر شود.

فشار خون

کاردیومیوپاتی: یک بیماری ماهیچه قلب است. انواع مختلفی دارد که می توانند هم به دلیل ژنتیکی و هم ناشی از عوامل دیگری مانند عفونت های ویروسی باشند.

نارسایی قلبی می تواند توسط موارد زیر نیز ایجاد شود:

• بیماری یا آسیب دیدگی دریچه های قلب
  • ضربان غیرعادی قلب (آریتمی)
  • مشکلات قلبی مادرزادی: مشکلاتی قلبی هستند که فرد با آن ها زاده می شود.
  • یک عفونت ویروسی که می تواند عضله ی قلب را تحت تاثیر قرار دهد.
  • برخی روش های درمانی سرطان مانند شیمی درمانی
  • مصرف بیش از حد الکل
  • آنمی (کم خونی): کمبود هموگلوبین یا سلول های قرمز خون که اکسیژن را حمل می کنند.
    بیماری غده ی تیروئید
  • پرفشاری ریوی: نارسایی قلبی می تواند به پرفشاری ریوی (افزایش فشار خون در عروق خونی تغذیه کننده ریه ها) منجر شود. این وضعیت می تواند به قسمت راست قلب آسیب رسانده و منجر به نارسایی قلب شود. در برخی موارد، پرفشاری ریوی خود به تنهایی در اثر یک اختلال قلبی که از قبل وجود دارد به وجود می آید.
  • آمیلوئیدوز: نارسایی قلبی می تواند توسط گروهی نادر از اختلال ها به نام آمیلوئیدوز نیز ایجاد شود. این وضعیتی زمانی رخ می دهد که پروتئین هایی غیرعادی تحت عنوان آمیلوئید در اعضا و بافت های بدن (از جمله قلب، کلیه ها و کبد) ساخته شده و شرایط را جهت عملکرد مناسب این اعضا سخت می کنند. اگر این وضعیت درمان نشود می تواند به نارسایی آن عضو منجر شود. اگر آمیلوئیدوز، قلب را تحت تاثیر قرار دهد به آن آمیلوئیدوز قلبی یا سندرم قلب سفت گفته می شود. آمیلوئیدوز قلبی سبب سفت شدن بطن های قلب (دو حفره تپنده در ناحیه پایینی قلب) و دشوار شدن پمپاژ قلب به اعضای بدن می شود. هر ساله حدود ۶۰۰ مورد جدید در انگلستان تشخیص داده می شوند.

چگونه نارسایی قلبی تشخیص داده می شود؟

جهت تشخیص نارسایی قلبی، پزشک ممکن است سوالاتی درباره سابقه بیماری بپرسد، درباره علائم فرد صحبت کند و معاینه ای فیزیکی انجام دهد. این معاینه شامل بررسی ضربان و ریتم قلب، گرفتن فشار خون و بررسی وجودتجمع مایعات در ریه ها، پاها و دیگر بخش های بدن فرد شود. در اغلب موارد فرد آزمایشات بیشتری جهت تایید تشخیص و هدایت کنترل علائم نیز انجام می دهد.

قلب درد

ممکن است در حین صحبت های پزشک عبارت ((کسر برون ده قلب)) شنیده شود. این عبارت به معنای حجمی از خون است که در هر بار تپش قلب از بطن چپ به بیرون رانده می شود. این عبارت معمولا به صورت درصد بیان می شود. اعداد بالای ۵۰ درصد عادی تلقی می شوند. برخی افراد مبتلا به نارسایی قلبی، کسر برون ده قلب عادی دارند. بنابراین کسر برون ده قلب جهت تشخیص نارسایی قلبی در کنار دیگر آزمایشات انجام می شود.

درمان نارسایی قلبی

درحالیکه هم اکنون درمانی برای نارسایی قلبی وجود ندارد اما مداخلاتی وجود دارند که می توانند به کنترل علائم کمک کنند و سبب شوند تا بسیاری از افراد زندگی هایی کامل و سرشار از فعالیت داشته باشند. پزشک به احتمال زیاد داروهایی را تجویز خواهد کرد که به بهبود علائم فرد کمک کرده، فرد را در حداکثر سلامت ممکن قرار داده، از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کرده و به افزایش امید به زندگی فرد کمک می کنند. برخی افراد مبتلا به نارسایی قلبی از یک ضربان ساز مصنوعی یا دفیبریلاتور کاشتنی قلبی (ICD) بهره می گیرند تا به قلبشان در عمل پمپاژ کمک کند. پزشک در مورد اینکه این مداخلات برای فرد مفید هستند یا خیر با او صحبت خواهد کرد.

ICD یا فیبریلاتور کاشتنی قلبی

مراقبت از سلامتی قلب

در کنار مصرف دارو های تجویز شده، ایجاد تغییر در سبک زندگی نیز می تواند به پایدار نگه داشتن وضعیت فرد تا حد امکان کمک کند تا او بتواند به انجام دادن کارهایی که از انجام آنها لذت می برد ادامه دهد.

این تغییرات می توانند شامل موارد زیر شوند:

• وزن کردن خود به طور معمول: افزایش وزن ناگهانی می تواند نشانگر این باشد که در بدن فرد، مایعات بیش از حد لازم در حال ساخته شدن هستند.
    • پایش مقدار مایعاتی که فرد در طول روز مصرف می کند.
    • پایش فشار خون جهت کاهش فشار بر روی قلب
    • کاهش مصرف نمک: مصرف بیش از حد نمک در رژیم غذایی می تواند سبب نگه داشتن آب بیشتری در بدن شود.
    • سیگار نکشیدن: این کار تنها کار مهمی است که فرد می تواند جهت داشتن عمری طولانی تر انجام دهد.
      محدود کردن مقدار مصرف روزانه الکل: جهت اطمینان یافتن از بدتر نشدن علائم و کمک به سالم نگه داشتن قلب
    • داشتن فعالیت: داشتن فعالیت می تواند استقامت، انرژی و تناسب اندام فرد را بیشتر کند. فعالیت فیزیکی معمول می تواند به بهبود یا رفع علائم کمک کند.
    • داشتن وزنی متعادل، که سبب جلوگیری از کارکردن بیش از حد قلب می شود.

مصرف نمک

علائم نارسایی قلبی می توانند داشتن یک زندگی عادی را برای افراد مشکل سازند. تقسیم کارها به چند کار ساده تر گرچه می تواند زمان بیشتری به طول بیانجامد اما می تواند مفید بوده و به این معنا باشد که فرد هنوز می تواند کارهایی را که به آنها تمایل دارد انجام دهد. با پزشکان و پرستاران خود در ارتباط با احساس تان و شیوه هایی که نارسایی قلبی زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می دهد صحبت کنید. ممکن است آنها بتوانند به گونه ای مداخلات شما را تطبیق دهند که کیفیت زندگی تان را افزایش دهد.

داشتن گاه به گاه احساس غم و ناراحتی طبیعی است. ممکن است فرد به خاطر علائم و محدودیت هایی که دارد احساس ناراحتی کند و یا احساس کند که کنترلی بر زندگی خود ندارد. برخی افراد زندگی کردن بدون اینکه به طور قطعی بدانند که به نارسایی قلبی مبتلا هستند یا نه را مشکل می دانند. اما یادگیری درباره وضعیت خود و درگیر شدن در فرایند تصمیم گیری درباره مداخله، همگی به فرد کمک می کنند تا بیشتر احساس کنترل بر روی زندگی خود داشته باشد و این می تواند به رهایی از اضطراب کمک کند. همچنین مهم است که فرد درباره نگرانی های خود با خانواده و دوستان نزدیک گفتگو کند.

استرس افراد مختلف را به شیوه های مختلف تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که استرسشان را مدیریت نمی کنند ممکن است به عادات ناسالم از جمله سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا مصرف مواد غذایی ناسالم و اسنک ها روی آورند. دانستن مواردی که آغازگر استرس هستند می تواند به فرد در برخورد با مشکل کمک کنند. یافتن راه های سالم مقابله با استرس و یادگیری آرام بودن (ریلکسیشن) می تواند به فرد در مدیریت نارسایی قلبی کمک کند.