علائم سوراخ قلب در بزرگسالان و راه های درمان

نقص مادر زادی قلب(سوراخ قلب) یک ناهنجاری قلبی است که در هنگام تولد در فرد وجود دارد. برخی نقص های مادر زادی قلب بسیار جزئی بوده و هرگز مشکلی در ارتباط با سلامتی فرد به وجود نمی آورند.

دیگر نقایص، بسیار جدی و پیچیده هستند. این نقایص معمولا در دوران شیرخوارگی یا اوایل کودکی علائم خود را بروز داده و ممکن است بتوانند در همان سن به وسیله جراحی درمان شوند.

سوراخ قلب در بزرگسالان معمولا به دو صورت وجود دارند: یک مورد به صورت نقص بدون علامت در اوایل زندگی که بعدها علائم خود را بروز می دهد و دوم یک نقص پیچیده که در کودکی درمان شده و نیاز به درمان و ترمیم بیشتر در دوران بزرگسالی دارد.

از آنجایی که نقص مادر زادی یا سوراخ قلب می تواند باز هم در آینده مشکل ساز شود، بیماران مبتلا به نقص که در کودکی مداوا می شوند جهت مراقبت قلبی نیاز به چک آپ های مرتب در طول زندگی خود دارند. گاهی اوقات، فرد علائم یک نقص پیچیده تر را برای اولین بار به عنوان یک فرد بالغ تجربه می کند.

انواع نقص مادرزادی

موارد زیر شایع ترین انواع نقص های مادر زادی و جزئی قلب هستند که در بزرگسالان تشخیص داده می شوند:

انواع سوراخ قلب

1) نقص های دیواره ای (سوراخ قلب)

نقص دیواره ای (تصویر دیده شود) می تواند بین دو بطن یا دو دهلیز قلب به وجود آید که به ترتیب نقص دیواره بطنی و نقص دیواره دهلیزی نام دارند. بطن ها و دهلیز ها به ترتیب حفره های تپنده و پر شونده قلب هستند. در هر دو نوع سوراخ قلب ، خون غنی از اکسیژن که از ریه ها می آید با خون کم اکسیژن که از قسمت های مختلف بدن باز می گردد ترکیب می شود.

یک عارضه جدی نقص دیواره ای هنگامی است که جهت جریان خون ترکیب شده سبب می شود خون خروجی از قلب ، مقدار کمتری از حد عادی اکسیژن داشته باشد. یک شنت یا سوراخ دیواره ای چه از راست به چپ و چه از چپ به راست به وجود آمده باشد سبب سخت تر شدن کار قلب برای توزیع همان مقدار اکسیژن به قسمت های مختلف بدن می شود.

2) نقص های دریچه ای

یک دریچه در قلب ممکن است در اثر نقصی که دارد شکلی غیر عادی داشته و یا نتواند به طور کامل بسته یا باز شود. این نقص ها قلب را وادار می کنند تا جهت به جریان انداختن حجمی عادی از خون که پاسخگوی نیاز های بدن می باشد سخت تر کار کند.

3) تنگی عروق خونی

عروق خونی که در برخی نقاط بسیار تنگ شده اند می توانند سبب سخت تر کار کردن قلب جهت پمپاژ حجمی عادی از خون شوند. همچنین، عروق خونی می توانند به طور نادرستی متصل شده باشند یعنی خون کم اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن و خون غنی از اکسیژن را دوباره به ریه ها بفرستند.

افراد مبتلا به نقص های مادر زادی قلب در معرض خطر بالای ابتلا به دیگر مشکلات قلبی از جمله سکته مغزی، فشار خون ریوی، نارسایی قلبی و آریتمی هستند.

عوامل سوراخ قلب

نقص مادر زادی قلب وضعیتی است که فرد به همراه آن زاده می شود. برخی اختلالات یا بیماری های ژنتیکی (وراثتی) مانند سندرم داون با نقص های مادرزادی قلب در ارتباط هستند. برخی مواد یا بیماری هایی که یک زن باردار در معرض آنها قرار می گیرد می توانند سبب ایجاد نقص مادر زادی یا سوراخ قلب در نوزاد موجود در رحم او شوند. این موارد شامل برخی دارو های تجویزی، روبلا (سرخک آلمانی) و دیابت کنترل نشده می شوند.

آریتمی قلبی و ورزش

علائم سوراخ قلب

علائم شایع نقص های مادر زادی قلب در بزرگسالان شامل موارد زیر می شوند:

✔ تنگی نفس مخصوصا حین ورزش کردن

✔ خستگی

✔ سیانوز (آبی یا سیاه رنگ شدن لب ها، پوست یا ناخن های دست که ناشی از کمبود اکسیژن می باشد.)

✔ صدای مور مور قلب

✔ ضربان های غیر عادی قلب (آریتمی ها)

✔ تورم اندام های انتهایی (مانند دست و پا)

بسیاری از این علائم می توانند با دیگر بیماری های تاثیر گذار بر قلب و ریه ها، اثرات افزایش سن، اثرات عدم فعالیت و یا موارد خفیف تر اشتباه گرفته شوند.

مراقبت بعد از عمل قلب باز

تشخیص سوراخ قلب

آزمایشاتی که به طور معمول جهت تشخیص نقص های مادر زادی قلب در بزرگسالان استفاده می شوند شامل موارد زیر هستند:

# اکوکاردیوگرام

این آزمایش جهت تعیین ساختار تشریحی یا آناتومی قلب، حجم خون پمپاژ شده توسط قلب و فشار درون آن انجام می شود.

# الکتروکاردیوگرام

این آزمایش جهت شناسایی مشکلات ضربانی قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

# عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه

این آزمایش جهت مشاهده اندازه و شکل قلب استفاده می شود.

# کاتتر گذاری عروق کرونری

در این روش لوله ای پلاستیکی و باریک در عروق تغذیه کننده عضله قلب وارد می شود تا انسداد ها و عروق خونی تنگ شده را شناسایی کند.

# تصویر برداری به وسیله امواج مغناطیسی تشدید شده (MRI)

این روش جهت تهیه عکس هایی با جزئیات از عروق خونی و حفرات قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

# آزمایش استرس (ورزش)

این روش جهت سنجش عملکرد قلب در هنگام سخت کار کردن استفاده می شود.

جراحی بسته قلب

درمان سوراخ قلب

بسته به نوع و شدت نقص، انواعی از روش ها می توانند در درمان و مدیریت نقص های مادرزادی قلب استفاده شوند.

نظارت

برخی نقص های جزئی و مادر زادی قلب که در بزرگسالان یافت می شوند هرگز نیازمند درمان و ترمیم نخواهند شد. با این حال، این بیماران باید چک آپ های معمول قلب را جهت اطمینان از بدتر نشدن نقص در طول زمان انجام دهند.

درمان های دارویی

برخی نقص های جزئی و مادر زادی قلب می توانند به وسیله داروها درمان شوند تا به این صورت به کار کرد بهتر قلب کمک شود. این داروها شامل موارد زیر هستند:

آرام کننده های ضربان قلب (بتا بلاکر ها)

گشاد کننده های عروق خونی (مسدود کننده های کانال کلسیم)

رقیق کننده های خون مانند وارفارین

کاهنده مایعات اضافی در بدن مانند دارو های مدر یا ادرار آور

همه داروها برای همه انواع نقص های مادرزادی قلب مفید نیستند. برخی داروهایی که برای یک نوع نقص مفید هستند می توانند وضعیت دیگر نقایص را بدتر کنند.

بسیاری از بیماران مبتلا به نقص های مادرزادی قلب حتی در صورتی که نقص آنها ترمیم شود در معرض خطر ابتلا به عفونت قلبی هستند. عفونت قلبی وضعیتی ویژه است که اندوکاردیت نام دارد. برخی بیماران جهت کاهش خطر ابتلا به یک عفونت مهلک نیازمند مصرف داروهای آنتی بیوتیک قبل از انجام هرگونه عمل جراحی یا دندانی هستند. فرد باید در ارتباط با لزوم مصرف این دارو ها با پزشک خود صحبت کند.

جراحی یا مداخله به وسیله کاتتر

برخی نقص های مادرزادی قلب که در دوران بزرگسالی یافت می شوند به ترمیم به وسیله جراحی نیاز دارند. برای بسیاری از این افراد جراحی می تواند به وسیله وارد کردن یک کاتتر انجام شود. کاتتر لوله ای است که به درون عروق خونی قلب وارد می شود. روش های کاتتر گذاری می توانند جهت ترمیم نقایص دیواره ای کوچک و برخی نقایص دریچه ای مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، روش های کاتتر گذاری می توانند در بالون گذاری یا جایگذاری یک استنت جهت باز کردن یک دریچه یا رگ خونی نیز استفاده شوند. برخی اصلاحات کوچک جهت انجام ترمیم در کودکان نیز می توانند با استفاده از یک کاتتر انجام گیرند.

تعویض دریچه و ترمیم نقص های مادر زادی قلب که پیچیده تر هستند می توانند به وسیله عمل جراحی قلب باز صورت پذیرند. با اینکه این مورد بسیار نادر است اما بیماری که به یک نقص مادرزادی قلبی مهلک ابتلا دارد ممکن است پیوند قلب یا پیوند قلب و ریه دریافت کند. این روند های درمانی تنها در بیمارانی انجام می شوند که جهت قرار گرفتن تحت این گونه عمل های بزرگ از سلامت کافی برخوردار هستند.